شارژ ایرانسل

فال حافظ



»» منوی اصلی

»» آرشیو ماهانه

»» لوگوی دوستان

»» امکانات دیگر

تبلیغات





»» فلسفه طراحی مرسدس بنز چیست؟

فلسفه طراحی مرسدس بنز چیست؟

در ادامه مطلب بخوانیدچشمک


به تازگی مرسدس بنز در مقاله‌ای فلسفه طراحی مدل‌های تازه در این کارخانه را شرح داده و درباره ارزش‌هایی توضیح داده است که این کارخانه بر اساس آن‌ها مدل‌های تازه خود را طراحی می‌کند. 
در این مقاله آمده که تمرکز اصلی طراحان مرسدس بنز، خلق خودرویی است که دور از مدهای کوتاه‌مدت، با مرور زمان قدیمی نشود. این کارخانه همچنین در روند طراحی خودرو به شباهت‌های مدل‌های جدید با نسل‌های پیشین این مرسدس بنز توجه می‌کند. بیش از صد سال است که خودروهای مرسدس بنز با نشان تجاری این خودرو بر پیشانی‌شان طراحی می‌شوند و در طول این سال‌ها طراحی ماشین‌های مرسدس بنز هرچند متفاوت، اما ریشه مشترک داشته است. 
آنچه که طراحان مرسدس بنز ترسیم می‌کنند آیینه‌ای از تاریخچه این کارخانه است. خطوطی که آن‌ها بر کاغذ می‌کشند باید عضو تازه خانواده مرسدس بنز را هم به آینده و هم به گذشته وصل کند.
خودروی جدید همچنین باید رابطه احساسی با مشتری برقرار کند و باعث شود او بخواهد این وسیله نقلیه را برای خود داشته باشد. 
سال‌ها است در صنعت خودروسازی، کارخانه‌ها می‌خواهند محصولاتشان در نگاه اول مشتری را عاشق کند. ایجاد این رابطه عاشقانه وظیفه اصلی طراح است. اما کار طراحان بنز به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه آن‌ها باید محصولی بسازند که بعد از یک عشق آتشین در نگاه اول، رابطه‌ای بلند مدت با خریدار آغاز کند که سال‌ها طول بکشد. 
ارتباط یک خودروی مرسدس بنز با مشتری از نظر روان‌شناسی با آشنایی آغاز شده و به آگاهی ختم می‌شود. کار مرسدس بنز تنها ساخت ماشین‌هایی بادوام و به‌روز نیست، بلکه طراحان این کارخانه با هر محصول تازه باید مشتری را درباره این مارک و هویت آن آگاه کنند.
در عین حال، برای مارکی به قدمت مرسدس بنز، استراتژی بلند مدت و تداوم ارزش و هویت این مارک در طول زمان بسیار مهم است. هر مدل‌ جدید مرسدس بنز باید مسیر آینده این کارخانه را ترسیم کند، اما همزمان نباید اصل و راهی که مرسدس بنز تا کنون پیموده فراموش شود. طراحان مرسدس بنز باید مطمئن باشند که محصولات جدیدشان به وضوح هویت یک مرسدس بنز را  دارد و بیننده در نگاه اول، این هویت را درک می‌کند. علاوه بر این، طراحان باید ماشین‌های جدید را طوری طراحی کنند که مدل‌ها در کلاس‌های مختلف در عین تفاوت در کارکرد و کلاس، آنقدر اشتراکات بصری داشته باشند که مشخص شود به یک نسل جدید در طراحی تعلق دارند.  
طول عمر محصولات مرسدس بنز به طور متوسط بیست سال است و خودرو باید در طول این زمان تازگی خود را حفظ کند. به همین دلیل، طراحان باید در کار خود از به کار گرفتن روند‌ها و مدهای کوتاه مدت پرهیز کنند. توجه به این موضوع باعث شده محصولات مرسدس در بازار خودروهای دست دوم همچنان قیمت خود را حفظ کند. چرا که ظاهر آن‌ها نسبت به مدل‌های جدید خیلی قدیمی به نظر نمی‌رسد و حتی وقتی یک مدل کاملاً جدید به بازار عرضه می‌شود، این مدل تفاوتی بنیادی با مدل پیشین ندارد. 
مسأله دیگری که طراحان مرسدس بنز باید به آن توجه کنند، ممتاز بودن این خودروها است. یک مرسدس بنز هرگز نباید شبیه ماشین دیگری باشد و با خودروی دیگری اشتباه گرفته شود. طراحان  باید در عین بهتر کردن و جدید کردن بخش‌های مختلف خودرو، فرم‌ اصلی یک مرسدس بنز را حفظ کنند. الهام گرفتن از مدل‌های پیشین مرسدس بنز، یکی از راه‌هایی است که طراحان برای رسیدن به بهترین فرم از آن بهره می‌گیرند. 
یک مثال خوب در این باره، طراحی جلو‌پنجره مرسدس بنز است. این بخش از خودروهای مرسدس بنز بیش از صد سال است که به شناسنامه‌ای غیرقابل انکار برای خودروهای این کارخانه آلمانی بدل شده است. 
در طول این سال‌ها جلو پنجره مرسدس بنز بارها و بارها طراحی شده  و هر بار با توجه به تکنولوژی‌ روز دنیا تغییر کرده است. برداشت طراحان از هر جلو پنجره‌ جدیدی که خلق کرده‌اند مدرن‌تر شده، اما همزمان اصالت خود را از دست نداده است. 
در عین حال هر مدل مرسدس بنز، چه کوپه باشد یا سالون یا روداستر، باید شخصیتی منحصر به فرد داشته باشد. در طراحی هر خودرو، فرم آشنا و همیشگی مرسدس بنز با فرم‌های جدید و صفات منحصر به فرد خودرو ترکیب می‌شود و هویت هر نسل تازه با ترکیب سنتی و مدرن تعریف می‌شود. 
اما طراحی یک خودروی جدید تنها با نگاه به گذشته ممکن نیست. کار طراحان، ساختن خودروهای آینده است. آن‌ها برای رسیدن به فرم‌های جدید، نه تنها باید به طور دائم جریان‌های هنری، اجتماعی و فرهنگی روز را دنبال کنند بلکه باید بتوانند با پیش‌بینی تغییرات این جریان‌ها، مسیر آینده را تشخیص دهند و خودروهایی خلق کنند که مناسب با نیاز‌های آینده باشد.  
برای این کار باید تغییر سلیقه‌ها، رفتار و روش زندگی‌ مشتری‌ها به طور دقیق بررسی شود. نتیجه این بررسی‌ها است که از فرم‌های جدید تا رنگ‌های تازه محصولات مرسدس بنز را تعیین می‌کند. 
برای دریافت این تغییرات، طراحان مرسدس بنز در چهارگوشه جهان مستقر شده‌اند و  نه تنها در آلمان بلکه در ایتالیا، ژاپن، چین و آمریکا هم استودیو دارند. 
وظیفه مهم آن‌ها حساس بودن به تغییرات فرهنگی، هنری و اجتماعی و رسیدن به فرم‌ها و طرح‌هایی است که با مرور زمان قدیمی نمی‌شود. با این حال دانستن آنچه که در آینده رخ می‌دهد به تنهایی کافی نیست.  طراحان باید از بین همه این روند‌ها و جریان‌های اجتماعی و هنری، آن‌هایی را انتخاب کنند که می‌خواهند از آن الهام بگیرند.
خودروهای مرسدس بنز باید مدرن باشد اما مد زودگذر نباشد. برای همین بسیار مهم است که طراحان بنز بتوانند در عین دریافت توقعات و نیاز‌های مشتری در آینده، روند‌های کوتاه مدت و رفتنی را از روند‌های بلند مدت و ماندگان تشخیص دهند. 
بنابراین این که مردم در آینده چطور زندگی‌ می‌کنند، چه مصرف می‌کنند و چگونه باید آن‌ها را به سمت محصولات مرسدس بنز جلب کرد، سؤالاتی است که طراحان این کارخانه همیشه به دنبال یافتن بهترین پاسخ برای آن‌ها هستند. پاسخ‌هایی که در لابه‌لای مد‌های روز و جریان‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی مخفی شده است. 
مشتری کلید حل این معما است و در یک کلام پاسخ در دست مردم است. شخصیت، نیازها و توقعات مشتری است که خط کاری طراحان را تعیین می‌کند. 
این روزها خودرو ورای یک وسیله نقلیه‌ است که باید در آسایش و امنیت، سرنشینانش را به مقصد برساند و طراحان بیشتر و بیشتر به تجربه‌‌ای که از رانندگی در یاد‌ می‌ماند، توجه می‌کنند.  برای طراحان مرسدس بنز مهم است که این تجربه جذاب و به یادماندنی باشد، چرا که اهمیت این تجربه در انتخاب یک خودرو بیشتر از همیشه مهم شده است. 
ماندگار و تازه نگه‌داشتن طراحی اتاق هم از وظایف مهم طراحان مرسدس بنز است.  طراحی داخلی خودرو بسیار مهم است. مردم زمان زیادی در داخل ماشینشان می‌گذرانند و به نوعی در آن زندگی می‌کنند. پس اتاق خودرو خانه دومی برای آن‌ها است و به همین دلیل جذاب و زیبا ساختن آن وظیفه‌ای است که هر روز مهمتر می‌شود. 
هدف طراحان مرسدس بنز ساده است. اتاق ماشین باید طوری طراحی شود که هر کس داخل ماشین شد با بستن در احساس کند که در خانه خودش است. 
اما کار طراحان خودرو با طراحان بسته بندی فرق دارد. آن‌ها نه تنها باید ظاهری زیبا خلق کنند بلکه باید محصولی طراحی کنند که بشود آن را با حفظ بالاترین سطح کیفیت در سطحی انبوه تولید کرد.  همه تلاش مرسدس بنز هماهنگی طراحی، تکنولوژی و انتخاب بهترین استراتژی برای ساخت یک محصول تازه است.
استودیوی طراحی یک کارخانه خودروسازی بزرگ، تنها یک کارگاه ایده‌پردازی نیست. طراحی خودرو یک کار گروهی است و در این کار طراحان با مهندسان همکاری نزدیک دارند و گاهی هر کدام باید برای یافتن راهی بهتر برای تولید محصولی کامل‌تر، از ایده‌آل‌های خود کوتاه بیایند. 
در نگاه اول هنر و تکنولوژی، و کاربردی‌ یا زیبا بودن صفاتی متضاد هستند، اما برای ساخت یک خودروی مدرن این صفات متضاد باید با یکدیگر ترکیب شود. رسیدن به هدف زمانی ممکن است که طراحی و مهندسی یکدیگر را تکمیل کند. به این ترتیب در یک طرح خوب این مشخصات در مقابل یکدیگر نیست. 
طراحان برای رسیدن به بهترین ترکیب است که پیش از تولید محصول نهایی، کانسپت‌هایی از خودرهای جدید تولید می‌کنند. آن‌ها با این کار علاوه بر نمایش دید خود، هماهنگی طرح با تکنولوژی را بیشتر می‌کنند. به علاوه با این کار رابطه‌ای دوطرفه با مشتری برقرار می‌کنند و واکنش مردم را با نمایش کانسپت می‌سنجند و فرصتی فراهم می‌کنند تا با نظر مشتری طرح نهایی را کامل کنند. مرسدس بنز همچنین همراه با ساخت یک کانسپت تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌دهد که نتایج آن به طراحان کمک می‌کند درک بهتری از مسیر آینده محصولات این کارخانه داشته باشند. 
اما هر چقدر یک تحقیق گسترده و یک بررسی دقیق و علمی باشد، یک خودرو باز هم با احساسی که در بیننده ایجاد می‌کند، قضاوت خواهد شد و اهمیت این حس را هچکس نمی‌تواند نادیده بگیرد. یک خریدار پیش از آنکه اطلاعات فنی و نوآوری‌های به کار رفته در یک ماشین را بداند، با نگاهی درباره آن خودرو تصمیم می‌گیرد. راضی کردن این نگاه، کار طراح است. طراحان خودرو مسئولند تا این رضایت را ایجاد و آن را حفظ کنند. هدف آن‌ها این است که با حفظ تعادل بین زیبایی و تکنولوژی اتومبیلی خلق کنند که نه تنها از نظر فنی پیشرفته باشد بلکه رابطه‌ای احساسی با خریدار برقرار کند. 
طراح هنگامی به این هدف می‌رسد که مشتریان هنگام خرید خودرو جدای از عقل، از دلشان هم فرمان بگیرند.
منبع :http://khodroreview.com/sn/articles/pt/full/id/476


کلمات کلیدی :طراحی خودرو، مرسدس بنز، فلسفه طراحی، نقشه کشی و طراحی صنعتی

:: نوشته شده توسط گمنام در ۱۳٩۱/٤/۱٧ و ٤:٥۳ ‎ب.ظ | +

نظرات ()


مطالب پیشین

» منحنی های صنعتی
» آموزش پرسپکتیو دو نقطه ای
» آموزش پرسپکتیو یک نقطه ای
» آموزش سایه زدن در پرسپکتیو
» نمونه سوالات نقشه کشی-قسمت دوم
» نمونه سوالات نقشه کشی-قسمت اول
» چرخ دنده چیست...؟
» معرفی و تاریخچه نقشه کشی صنعتی
» طراحی صنعتی در گذر تاریخ
» دانلود لغت نامه تخصصی صنعت خودرو
» کتاب انواع نقشه های صنعتی
» افتخارات ایرانی
» فلسفه طراحی مرسدس بنز چیست؟
» چینی‌ها لامبورگینی تقلبی هم ساختند
» فولکس و پورشه یکی شدند
» آغاز به کار وبلاگ

»» درباره

»» نویسنده

»» لوگوی ما
نقشه کشی و طراحی صنعتی


»» جستجو

»» صفحات

صفحه اصلي | پست الکترونيک | اضافه به علاقه مندي ها | ذخیره صفحه | طراح قالب


Powered By persianblog.ir Copyright © 2009 by drawing-ir
Design By : wWw.Theme-Designer.Com